تبلیغات
- - همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان) - قسمت5 خلاصه کتاب ارزشمند" زیبایی شناسی در معماری " اثر یورگ گروتر،ترجمه جهانشاه پاکزاد
 
درباره وبلاگ


دانشجوی شهرسازی پیام نور گرگان

مدیر وبلاگ : HOSSEIN
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مشخصات شما
*
همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان)
www.All4city.ir




قسمت پنجم


تفاوت الگوی طبیعی استفاده شده در فرانسه و انگلستان:

در انگلستان ساختمان در تقابل با طبیعت قرار می گیرد یعنی ساختمان حرف خودرا میزند و طبیعت نیز بیان خویش را دارد ولی در فرانسه طبیعت هم راستا می شود با نظم مصنوعی ساختمان و در واقع در چهارچوب نظم مجبور به بیان خویش می شود

ارتباط ساختمان با محیط : این ارتباط از 3 طریق ممکن می شود : تجانس (معماری چین) – تضاد (معماری انگلیس) – تقابل (معماری فرانسه)

ارتباط درون و برون : آیا این ارتباط باید متضاد باشد یا خیر؟ این امر در ایدئولوژی های مختلف متفاوت است در طبیعت نیز گاهی تضاد وجود دارد گاهی ارتباط . مثلا در کلیساهای گوتیک با آن همه حجاری های ماده گونه ی خارجی با فضای داخلی کاملا روحانی و غیر مادی این تضاد نشات گرفته از ایدئولوژی هنرمند است . در ایدئولوژی مسیحیت دوره گوتیک فضای داخل کلیسا قسمتی از بهشت است.

تاریخ ساده شده فضارا می توان در 3 دوره با 3 دیدگاه در مورد فضا خلاصه کرد : در دوره نخست معماری نوعی مجسمه سازی بود و چندان توجهی به فضای داخلی نمی شد.در دوره ی دوم فضای داخلی به صورت مرکز شغل معماری درآمد . در این دوره تنها یا فضای داخل موردنظر بود یا خارج . انتخابی بین "این یا آن" . ارتباط بین داخل و خارج فقط به این سوال محدود میشد که تا چه حد شخصیت فضای داخل از خارج بایستی قابل تشخیص باشد یا به عکس. عملکرد گشودگی ها محدود به راه ورود و خروج بود و نیز راه ورودی از نظر تامین ضروری به نظر میرسید . ارتباط بین داخل و خارج در سومین دوره یعنی از اول قرن بیستم بر قرار شد و اینک نیز مرز بین داخل و خارج وضوح خود را از دست داده و مرزی مبهم و پیچیده می باشد

ارتباط درون و بیرون در رایت بسیار لطیف تر از میس ون در روهه بود که بایک شیشه خالی آنرا برقرار کند

احساس جا افتادگی فضاها این نیاز را بوجود می آورد که در درون صحبت از بیرون باشد و بیرون نیز خود را به درون کشانده اینکه بیرون و درون می تواند یکی شوند در معماری ارگانیک خوب ,بسختی می توان گفت در کدام نقطه خانه شروع میشود و در کجا پایان می یابد یا باغ در کجا شروع می شود . این درست همان چیزی است که باید تحقق یابد چرا که معماری ارگانیک بیانگر این مطلب است که ما به طور طبیعی موجوداتی وابسته به زمین هستیم.

رایت : "طبیعت" انجیل من است.


فضا

ذات فضا چیزی را باز مینمایاند که فضا می خواهد باشد "لویی کان"

از نظر ارسطو فضا با ظرف قیاس می شود و آنرا جایی خالی می داند که بایستی پیرامون آن بسته باشد تا بتواند وجود داشته باشد و در نتیجه همواره برای آن نهایتی وجود دارد.

فضاها در معماری روم :

 1)مرکزی> معبد پانتئون

2) خطی > باسیلکاهای رومی

در فضاهای روحانی ,مسیحیت شرقی فضاهای مرکزی را پذیرفتند و مسیحیان غربی فرم خطی را.

معماری مسیحیت در دوره های مختلف خود فضاهای متفاوتی را ایجاد می کنند.

معماری صدر مسیحیت دارای فضایی روحانی و مقیاس کوچک بود و خدارا در اوج آسمانها می دید و در معماری رمانسک خدارا تاکلیسا فرود آورده بودند و فضای روحانی با مقیاس انسانی ساخته می شود و در معماری گوتیک رفعت و اوج به فضای معماری اضافه میشود و ارتفاع ها از مقیاس انسانی خارج می شود. فضای معماری رنسانس رو به انسان می کند و از قوانین و تقارن ها و قواعد خاص موجود در عالم صحبت میکند و همه چیز را ساده می بیند و انسان محوری رواج می یابد.

تضاد موجود در باروک شامل هر دوتیپ فضای اصلی یعنی فضای مرکزی و خطی می شود . معماری باروک این دو گونه فضارا با یکدیگر مرتبط نمی کند بلکه از طریق اختلاط آنها به فرم بیضی دست می یابد که در آن نه مسیر و نه مرکز هیچکدام به تنهایی وجود ندارند و با هم عجین شده اند.

ساختمان کریستال پالاس یا قصر شیشه ای که توسط پاکستون ساخته شد اولین ساختمانی بود که به هیچکدام از سبکهای پیشین ساخته شده بود و معرف پیشرفت و تکنولوژی در مقیاس معماری شد.

برج ایفل و قصر کریستال از نخستین و مهمترین پیشتازان در تحولی بودند که منجر به نگرش سوم به فضا شدند که در آن فضا تبدیل به حوزه میشود و از مرز بندی روشن بین فضای داخل و خارج برای بوجود آوردن امکان تداخل این دو خودداری می شود.

اسکلت فلزی مدرن که ریشه در ساختمان های کارخانجات نساجی قرن هیجدهم انگلستان و نیز ساختمانهای مهندسی قرن 19 داشت پیش از همه در آسمان خراش های شیکاگو به مرحله تکامل رسید.

آگوست پره در سال 1904 برای اولین بار در ساختمان مسکونی روفرانکلین از اسکلت بتون مسلح استفاده کرد. بعد لوکوربوزیه در سال 1914 در خانه دومینو به استفاده از این اسکلت و ایده پلان آزاد خود پرداخت.

رابرت ونتوری : باید از "یا این یا آن" به "هم این و هم آن" رسید

معماری نمی بایست که حتماصراحت کامل داشته باشد. معماری می تواند شامل ایهام و حتی تضاد هم باشد. ایهام و دوپهلویی بیان که از عصر باروک با آن آشنا بودیم باز دیگر طرفدار پیدا می کند.

 


انواع فضا :

1 – فضای ریاضی و فضای ادراکی : نقطه ها در فضا ازیک درجه اهمیت برخوردار هستند . ولی در فضای ادراکی نقطه ها دارای ارزش های متفاوتی هستند . فاصله در فضای ریاضی ثابت است ولی در فضای ادراکی ,حسی.

2 – فضای روز-فضای شب : فضای روز برای ادراک تقدم دارد.تصور معممولی ما از فضا, از فضای روز حاصل شده است و برای شناخت فضای شب از این تصور استفاده می کنیم.

3 – فضای عمومی و خصوصی: در فضای ریاضی میان این دو تفاوتی نیست ولی از لحاظ احساسی بین فضای خصوصی و عمومی تفاوت زیادی است

4 – فضای مابین : نوع فضای مابین تابع 3 عامل است : اندازه تناسب و فرم هر کدام از اجزاء –احساس فضای دنج در یک نفر و احساس تنگی و فشار برای شخص دیگر : فضای ما بین نسبی است. بارزترین فضای مابین یک شهر خیابان آن است.

5 – فضای تهی (خلاء) : چنانچه 3 عامل اندازه تناسب و فرم عناصر محدود کننده فضا بر روی فضای مابین اثر نگذارد فضای بوجود آمده تهی یا خلاء میگویند- تاریکی مطلق نا سطح دریا ها و حتی ساختمانهای مسکونی یکنواخت بوجود آورنده فضای خلاء یا تهی هستند.

 


عناصر فضا :

1-   کف : تغییرات در جنس,اختلاف ارتفاع ,بافت و رنگ کف باعث تغییر و بوجود آمدن فضا میشود. کف به تنهایی قادر به تعریف فضا هست.

2-   سقف : یا بام. فرم پوشش سقف می تواند تاثیری کاملا بارز در شخصیت کلی فضا داشته باشد.

3-   دیوار : در حالت کلی فضا نیازمند کف است ولی به دیوار احتیاج ندارد. اگر بجای دیوار از شیشه استفاده سده باشد فضا از لحاظ فیزیکی محدود شده ولی از لحاظ بصری تداوم دارد.





نوع مطلب : خلاصه کتاب های تخصصی شهرسازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 6 شهریور 1392 :: نویسنده : HOSSEIN
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر