تبلیغات
- - همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان) - قسمت4 خلاصه کتاب ارزشمند" زیبایی شناسی در معماری " اثر یورگ گروتر،ترجمه جهانشاه پاکزاد
 
درباره وبلاگ


دانشجوی شهرسازی پیام نور گرگان

مدیر وبلاگ : HOSSEIN
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مشخصات شما
*
همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان)
www.All4city.ir




احساس زیبائی :

پیتر اسمیت و انواع نظام مختلف برای احساس زیبائی :

نظام اول : نظام براساس تعادل , تقارن , هندسه , نظم وتناسب > پیام های نظم یافته اند.

نظام دوم : پیام های پیچیده رانمی توان مستقیما درک کرد و برای فهم آن باید از مقدار اطلاعات کم کرد

نظام سوم : تجمع و جزئیات زیاد و پر کردن صحنه باعث عدم درک زیبایی می شود.


عوامل موثری که بر فرایند احساس زیبایی اثر می گذارند :(از نظر مولف)

الف : دانستن زمینه تاریخی و علل و جودی یک ساختمان که می تواند بر احساس زیبایی ما اثر گذار باشد . مثال : تاج محل و پیشینه تاریخی و اساس ساخت بنا

 ب : اشیاء و آثارو بناهای تاریخی از نظر ما زیباست و بر احساس زیبائی ما اثر می گذارند هر چند از نظر برهه تاریخی زیاد مهم نباشد و به نظر پیتر اسمیت :چون انسان فانی است هر آنچه که از این مرز گذشته باشد و ماندگار باشد برای او زیباست.

ج : بافت شخصیتی انسان > افراد درونگرا و برونگرا

د : مدل فرهنگی حاکم : مُد و سبکی که در دوره ای خاص مد نظر جامعه است.

-حس زیبایی آموزش یافته را سلیقه می نامیم.


اندازه گیری زیبایی : براساس نظریه جرج دیوید بیرکهوف ریاضی دان آمریکایی این مقدار از رابطه زیر بدست می آید :

M = o / c  که در آن M  میزان زیبایی و o نظم و c  پیچیدگی می باشد


محیط و مکان

مهمترین مسئله در طراحی معماری درک "پیام" بستر آن است.«کریستین نوربرگ شولتز»

ماریو بوتا در ارتباط بین یک ساختمان با محیط خود میگوید : هر اثر معماری دارای محیط ویژه مربوط به خود است که به آن بستر میگویند . ارتباط بین معماری و بستر آن ارتباطی نقش گرفته از یک تاثیرپذیری متقابل است.

اتحادیه بین المللی مسکن آمریکا در سال 1974 با یک پژوهش گسترده به این نتیجه رسید که به طور کلی شعاع منطقه ای که همسایگی تلقی می شود ,نمی تواند بیش از چهارصد متر و یا فاصله ای که پنج دقیقه پیاده طی می گردد,باشد


مکان:

کریستین نوربرگ شولتز : خاصیت وجودی ساختمان این است که یک "جا" را به یک "مکان" تبدیل می کند و این یعنی به فعل درآوردن محتوای بالقوه محیط.

شخصیت یک مکان ممکن است به وسیله عوامل گوناگونی نقش پذیرد.مهمترین نقش را در این میان تقابل با محیط به عهده دارد : یعنی تقابل های توپولوژیک-فرم ,جنس رنگ همچنین یک مکان, ممکن است در ارتباط با یک رویداد خاص دارای مفهومی خاص و ارزش فوق العاده ای گردد . بسیاری از بناهای یادبود و زیارتگاه ها این چنین هستند.

یکی دیگر از عواملی که تاثیر گذاراست مثلا در چین قوانین فنگ شوی ( Fang shu) است که بر 3 نظریه بنیان گذاشته شده است : 1) نظریه یین و یانگ 2)دانش 5 عنصری 3) دانش ارتباطات بین نظام خرد و کلان .محل ساخت بنا حتی مکان قرارگیری یک تخت یا یک میز براین اساس مشخص می شد. مثلا در این نظام خانواده مکان شرق ساختمان را برای قرارگیری فرزند مزدوج خود در نظر میگرفت چراکه باتوجه به اینکه طلوع خورشید از شرق صورت میگیرد خانواده هم به انتظار فرزندان زیاد این مکان را برای این فرزندشان در نظر میگرفتند.

فرانک لوید رایت در باره مکان این چنین می گوید : در هر صورت آنچه نقطه آغازین تبدیل یک ساختمان به اثری هنری برجسته و معمارانه است,شخصیت مکان آن می باشد. این مطلب همواره در مورد هر مکان و هر ساختمانی مصداق دارد

نظم فضایی در تمدنهای باستان


نظم فضایی در مصر باستان

جهت جریان رود نیل ازجنوب به شمال است و جهت طلوع  و غروب خورشید از شرق به غرب این دوجهت برهم عمود تشکیل یک نظام چلیپایی می دهند به این ترتیب که اهرام در قسمت غربی رود نیل و باچند دقیقه اختلاف نسبت به جهات اربعه ساخته شده اند و این است حس مکان و نظام فضایی جاری در مصر واز نگاه نوربرگ شولتز اهرام در مصر سفلی نوعی بیان عناوین کوه های مصر علیا هستند که مرز میان رودخانه و بیابان راتداعی میکند

نظم فضایی در یونان باستان :

این نظم بر اساس تفکرات قالب و نظم توپوگرافیک زمین دیکته می شد. مناطقی که نمایانگر هماهنگی کامل بودند به "زئوس" تعلق داشت و کانهایی که برای تجمع و ایجاد شهر مناسب تشخیص داده میشود به الهه آتنا متعلق بود. موقعیت ساختمانها نسبت به هم را وضع توپوگرافیک زمین مشخص می کرد. از این  محیط بود که برساختمان چیره می نماید و مانع از ایجاد یک نظم کامل هندسی در پلان مجموعه می شد.

نظم فضایی در روم باستان :

برعکس یونان نظم فضایی در روم چندان وابسته به محیط نبود و براساس تفکری که از اتروسک ها به رویان رسیده است.براساس دو محور عمود بر هم معماری شکل می گرفت که در آن رم مرکز جهان بود.


انسان و طبیعت: قوانین فیزیک به طبیعت یا دست ساخته انسان به نحو یکسان حاکم است با این تفاوت که طبیعت با این قوانین به زیبائی پیوند خورده و دست ساخته های انسان به مقابله با آن پرداخته اند به این ترتیب کاملا طبیعی و منطقی به نظر میرسد که در بسیاری از موارد مانند ساختمان طبیعت برای بشر عنوان نمونه و مدل داشته باشد.

اینکه عنوان می شود که هر آنچه در طبیعت است الگوی کاملی به حساب می آید شاید ازنظرهایی غیر منطقی نشان دهد : قو و زرافه هر دو دارای گردنی درازند اما قو دارای مهره هایی بیشتر و استثنایی است و زرافه دارای همان تعداد مهره های پستانداران دیگر است (7تا) یا مثلا نوعی صدف است که نشان دهنده ی عملی و علامتی بوده و نه دارای عملکردی البته اینان مثال های نقض اند و بسیاری دیگر هستند که ازاین امر مستثنی هستند مثل ساختمان یک برگ که بسیار مهم و دارای عملکرد بارز است.

مثلا برونلسکی برای ساختن گنبد جامع فلورانس از تخم مرغ ایده گرفته بود و یا جوزف پاکستون برای کریستال پالاس از برگهای نیلوفرآبی اما در مورد فرای اتو که دیگران در مورد سازه هایش تار عنکبوت را مظهر ایده او نامیده بودند عنوان کرد که هنگام ساختن این سازه های معلق من و همکاران من بیش از مردم عادی در مورد تارهای عنکبوت اطلاع نداشتیم.





نوع مطلب : خلاصه کتاب های تخصصی شهرسازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 6 شهریور 1392 :: نویسنده : HOSSEIN
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر