تبلیغات
- - همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان) - قسمت3 خلاصه کتاب ارزشمند" زیبایی شناسی در معماری " اثر یورگ گروتر،ترجمه جهانشاه پاکزاد
 
درباره وبلاگ


دانشجوی شهرسازی پیام نور گرگان

مدیر وبلاگ : HOSSEIN
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مشخصات شما
*
همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان)
www.All4city.ir




فرهنگ و سبک

تمامی سبک های بزرگ دنیا که از درون به آنها مینگریم گنجینه هایی بزرگ و معنوی اند اما وقتی که تنها به عنوان یک سبک از آنها تقلید میکنیم این گنجینه ها به مقابری تبدیل میشوند برای زندگی پایان یافته.«فرانک لوید رایت»

معماری به عنوان بستر فرهنگ : جامعه دارای یک هدف خاص است (با هر نوع شیوه حکومت و هر نوع ایدئولوژی) و نیز اشکال عینی مرتبط با آن , این ارتباط را فرهنگ می سازد و یکی از بسترهای مهم فرهنگ ؛ معماری است.

هر ساختمانی یک شاهد فرهنگی است چه به مفهوم خوب و چه به مفهوم بد.

-معماری بر خلاف نقاشی هنرخالص نیست؛معماری مخلوطی از تعقل و احساس است (جمع علم و هنر) و نمیتوان آنرا به تنهایی به یکی از آنها اختصاص داد.

زیگفرد گیدیون: "در قرن نوزدهم راه دانش و هنر از هم جدا شد.رابطه بین روشهای تعقل و روش های احساس قطع شد" که تنش امروزی بین معمار(بانی هنر) و مهندس محاسب(بانی علم) را باید در همین قطع ارتباط جستجو کرد.

- زمانی طبیعت بزرگترین دشمن انسان بود ولی اکنون طبیعت یکی از دلتنگی های بشر است و این است روند فرهنگ : الف- انسان صدمه دید     ب- طبیعت صدمه دید > انسان قوی شده است

یک روز بشر برای ساختن سقفی که اورا محافظت کند از طبیعت دست به ساختن میزد و امروز نیز ما در عصر حجر زندگی می کنیم!

-اصول معماری مدرن : فرم تابع عملکرد > در مقابل آن اصل معماری پست مدرن> ایهام و نوعی اشاره بدون کاربرد ... در واقع معماری مدرن شعور را مخاطب قرار میدهد و پست مدرن احساس را.

ساختمان های یادمانی : ساختمانهای دارای فرم ساده ,منظم و خشک که آزادی بسیار کمی دارند ولی پیام خودرا به صورت واضح به ما میرسانند.حال و هوای یادمانی در این ساختمانها زیاد است

-ارزش زیبایی شناختی برابر است با حاصل تقسیم نظم بر پیچیدگی > اصل بکار رفته در هر سبک تعادل بین نظم وپیچیدگی وجود داشته باشد.

از نظر پیتر اسمیت(این نظریه توسط وی اثبات شده است) در طول تاریخ یک مرحله 3 پله ای چندین بار تکرار شده است:

پله اول : نظمی سخت و روشن حاکم است.سادگی و هماهنگی نقش اساسی در این پله دارند> معماری یونان + معماری رنسانس و مدرن اولیه

پله دوم : تنش > بهترین نمونه > فضای ورودی کتابخانه لورنزیانا اثر میکل آنژ در سبک منریسم(رنسانس متاخر) مدرن متاخر

پله سوم :عدم وضوح و اغوا> باروک – پست مدرن

البته همانطور که مشاهده میشود رنسانس و مدرن اولیه در یک پله قرارگرفتند که این تنها بر هماهنگی و سادگی و هندسه قوی بکار رفته در طراحی بوده است و از لحاظ بازگشت به تاریخ این دو کاملا متفاوت اند.


انسانها دو دسته اند :

1-درونگرا > متمایل بیشتر به عقل > پله اول >نظم هندسه روشن و مبرهن و پیچیدگی کمتر . معماری :یونان-رنسانس-مدرن اولیه .معماران :لوکوربوزیه –میس ون درروهه

2-برونگرا>بیشتر متمایل به احساس> پله سوم> عدم وضوح-پیچیدگی در نظم , معماری :باروک-پست مدرن-پیدایش کیهانی> معماران :رابرت ونتوری و فرانک گری

معماری مدرن با شرایطو تکنیک های جدید تطبیق یافته بود اما این تطابق از لحاظ احساسی قابل هضم نبود و باعث جدائی بین زندگی عقلی و احساسی شد > خانه ماشینی برای زندگی است .لوکوربوزیه

در معماری مدرن اهمیتی برای محتوای نمادین فرهنگی قائم و قائل نشدند بدین ترتیب این سبک به سبک بی زبان تبدیل شد و به همین دلیل(بی زبانی) به سبک بین الملل تبدیل شد (یعنی برای یک منطقه خاص نیست ؛ همه جهان یک رنگ و یک شکل)

 


زیبایی شناختی و زیبایی

 رفتار زیباشناختی یعنی از اشیاء چیزی بیش از آنچه هستند درک کنیم «تئودور آدورنو»

ابعاد زیبایی شناختی در معماری با دیگر هنرها متفاوت است . یک نقاش در انتخاب موضوع, رنگ و اجزاء نقاشی اش آزاد و بدون محدودیت است اما یک معمار با محدودیت های زیادی مثل اصول و قوانین های مختلف نظرات تاثیرگذار مثل کارفرما و درنهایت عملکرد اثر هنری مواجه است برای همین ایجاد یک معماری " خوب" امری دشوار و سخت است.

پیر لوئیجی نروی : همواره علیرقم محدودیت های فراوان یک اثر هنری و یک مخلوق می تواند یک اثر حقیقی و اصیل هنری شناخته شود.

از نظر فروید : تحمل شدائد و رنجهای زندگی نیاز به یک تسکین دهنده دارد و این تسکین دهنده ارضای غرائزمان است و لذت از هنر هم نوعی تسکین است بنابراین زیبایی به عنوان یکی از عوامل تسکین دهنده در زندگی ما نقش دارند.

-البته زیبایی و درک آن به سلائق و غرائز مربوط  به هر انسان مرتبط است.

زیبایی از نگاه علمای دنیای باستان :

افلاطون : زیبایی بر دو نوع است : 1) طبیعی که نسبی است 2) مصنوعی > هندسه – خط – دایره که مطلق است

ارسطو : زیبایی عینیت دارد > هنرمند و معمار وسیله بیان زیبایی های ریاضی بر اساس تقارن و نظم می شود

ویتروویوس : یک اثر معماری باید دارای 3 مشخصه : استحکام ,زیبایی و کارائی باشد و اعتقاد به 6 عامل اساسی در زیباشناختی یک ساختمان دارد :

1)   نسبت اندازه های اجزاء ساختمان با یکدیگر و با کل

2)   ارتباط بین اجزاء و نظم آنها در کل ساختمان

3)   ظرافت ظاهری هر کدام از اجزاء و کل ساختمان

4)   تناسب مدولار یک جزء در کل

5)   تجهیز ساختمان متناسب با کاربری ساختمان

6)   تناسب هزینه با عملکرد و مصالح بکار رفته

آلبرتی : زیبایی در همخوانی قانونمند بین اجزاء است طوری که نتوانیم چیزی به آن بیافزاییم یا از آن کم کنیم یا چیزی را در آن تغییر دهیم بدون اینکه از خوشآیندی آن بکاهیم (زیبایی در تکامل است)





نوع مطلب : خلاصه کتاب های تخصصی شهرسازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 6 شهریور 1392 :: نویسنده : HOSSEIN
چهارشنبه 15 شهریور 1396 01:13 ق.ظ
Hiya very nice blog!! Guy .. Beautiful .. Superb ..
I'll bookmark your site and take the feeds additionally?
I'm satisfied to seek out so many helpful info here in the publish, we'd like work out
extra strategies on this regard, thank you for sharing.
. . . . .
شنبه 14 مرداد 1396 11:14 ق.ظ
Inspiring quest there. What happened after? Take care!
جمعه 11 فروردین 1396 11:14 ق.ظ
For most up-to-date news you have to pay a quick visit internet and on the web I found this web page as a best website for
latest updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر