تبلیغات
- - همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان) - سیستم های پرسپکتیو نوین هندسه مناظر و مرایا+پرسپکتیو
 
درباره وبلاگ


دانشجوی شهرسازی پیام نور گرگان

مدیر وبلاگ : HOSSEIN
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مشخصات شما
*
همه برای شهر(شهرسازی پیام نور گرگان)
www.All4city.ir




پرسپکتیو

در تعریف پرسپکتیو آمده است: علم طراحی شکل ظاهری اشیاء و نحوه ی دیدن حجم های سه بعدی و ترسیم آن ها بر روی سطح دو بعدی.

قوانین پرسپکتیو به ما این امکان را می دهند که اشکال را روی صفحه ی کاغذ به نوعی طراحی کنیم که به نظر دارای عمق و سه بعدی باشند. پرسپکتیو به قوانینی گفته می شود که باعث فریب چشم و خطای باصره می شوند، و به وسیله ی تغییر و تبدیل خط ها و سطح ها و یا حالت هایی که سایه روشن ایجاد می کند، عمق و بعد مجازی را به دست می دهند.

چند قانون در پرسپکتیو نقش دارد:

1-      در عالم طبیعت هر چیزی که به چشم ما نزدیک تر باشد، به نظر بزرگتر می رسد و هر چه که از ما دورتر شود، کوچکتر دیده می شود. مثلا ردیف درختان کاج را در امتداد یک جاده در نظر بگیرید؛ اولین درخت که به ما نزدیک است به مراتب بزرگتر از درخت آخر است. هر چند که در واقعیت، آن ها تقریبا به یک اندازه هستند.

2-      اگر ما یک ساختمان را از رو به رو نگاه کنیم، به نظر بزرگتر می رسد تا وقتی که ما آن را از پهلو می بینیم. یعنی هر چه که یک شیء در مقابل چشمان ما باشد و موازی با صورت ما قرار بگیرد، اندازه اش بزرگتر از وقتی است که ما آن را به صورت مایل یا از کناره و پهلو می بینیم.

3-      وقتی که در تصویری چند شیء داشته باشیم، نحوه ی قرار گرفتن آن ها نسبت به هم، می تواند عمق را القاء کند، این عمق را با مقایسه ی اشیایی که در جلو قرار گرفته اند، به نسبت آن هایی که در عقب هستند، احساس می کنیم. علاوه بر عمق، ما مفهوم فاصله را هم بین این اشیاء درک می کنیم.

4-      وجود سایه روشن هم در یک اثر، از جمله قوانینی است که عمق اشیا را نشان می دهد، همچنین به وسیله ی سایه روشن، روی صفحه ی کاغذ، می توانیم حس فاصله و اندازه را هم به اشیاء بدهیم.

5-      رنگ ها و خصوصیات رنگی آن ها هم بر روی تصویر، مثل تاریکی و روشنی، تضاد رنگی، سطوح رنگی بزرگ و کوچک، غلظت و کیفیت رنگ ها نیز در تعیین میزان عمق و فاصله و اندازه اشیاء موثر است.

6-      در نهایت بافت و جنسیت هر شیء در یک تصویر می تواند القا کننده ی فاصله، عمق و اندازه آن باشد.

به وسیله ی رعایت این نکات، می توانیم در اثر خود، پرسپکتیو را به وجود آورده و عناصر آن را واقعی تر و قابل لمس جلوه دهیم.

تا به حال در مورد پرسپکتیو های متریک موازی و مرکزی یک نقطه ای و دو نقطه ای و سه نقطه ای مطالبی رو شنیدین و توی این ترم هم کم کم دارین با همه شون آشنا میشین.

پرسپکتیو یک نقطه ای

بیشتر شما با پرسپکتیو یک نقطه ای آشنا هستین . نقطه گریز دقیقاً روبروی شما و در امتداد دید شما واقع میشه. توی این شیوه دو دسته خطوط موازی عمودی و افقی وجود دارن و خطوط دسته سوم به تنها نقطه گریز موجود می رسن.

 

 

پرسپکتیو دو نقطه ای

شما با پرسپکتیو دو نقطه ای هم آشنا هستین . نقاط گریز در امتداد دید چشم شما واقع میشن. توی این شیوه فقط یک دسته خطوط موازی عمودی وجود دارن و خطوط دسته دوم و سوم به نقطه گریز چپ و راست موجود می رسن.

 

پرسپکتیو سه نقطه ای

و بالاخره شما با پرسپکتیو سه نقطه ای هم آشنا هستین . دو تا از نقاط گریز در امتداد دید چشم شما واقع میشن و نقطه گریز سوم عمود بر دید چشم و در بالا یا پایین متناسب با نحوه قرارگیری تون نشون داده میشن. توی این شیوه خطوط موازی وجود ندارن و همه ی خطوط به نقطه گریز چپ و راست و عمود موجود می رسن.

پرسپکتیو چهار نقطه ای

ذهن شما با پرسپکتیو چهار نقطه ای آشناست . وقتی ما در پایین یک ساختمان بلند قرار داریم نقطه گریز سوم در بالا قرار میگیره. و وقتی از آسمان به همون برج بلند نگاه کنیم نقطه گریز در پایین صفحه تصویر ما قرار میگیره. حالا اگر آسمانخراشی رو در وسطش قرار بگیریم چی؟!!! ... میشه چهار نقطه ای.

 

پرسپکتیو پنج نقطه ای

حالا که با پرسپکتیو چهار نقطه ای آشنا شدین . میشه نقطه پنجم رو هم همون در امتداد دیدتون ایجاد کنین. عمود بر دیدتون همون جای نقطه گریز پرسپکتیو یک نقطه ای... اینم میشه پنج نقطه ای.

 

و اما ...

پرسپکتیو شش نقطه ای

تا پرسپکتیو  پنج نقطه ای همه ی نقاطی که در نیمکره دید ما قرار داشتند محاسبه شدند ... ولی اگر قرار باشه تصویر کاملی از اطرافمون داشته باشیم!!! باید آخرین نقطه گریز رو هم بدست بیاریم ... این همون نقطه مجهول تصویرمون هست! دقیقاً پشت سرمون ... و این یعنی یک تصویر ۳۶۰ درجه کامل.

اما بعضی ها معتقدند که در تصویر روی یک گوی آینه ای بیش از شش نقطه گریز وجود خواهد داشت:

مثلاً ۱۰ ، ۲۰ و یا ...